söndag 4 augusti 2013

Enkel tröja med båthals

 
Här är min egna design på en jätte enkel pullover med båt hals som jag även delar med mönstret till er!
 
Jag har börjat experimenterat lite med basmönster, främst för att de kan användas till så mycket och en enkel pullover är en bra början om man vill starta ett större projekt, men inte vill göra något allt för komplicerat.
Jag gjorde denna tröja i raka stycken. ( vilket är det enklaste man kan göra eftersom man inte minskar eller ökar maskor för formens/passningens skull.)
Den här tröjan är lätt att använda till fler tillfällen, vilket jag gillar och vill att den här designen skulle vara! Enkel och mångsidig!
 
Jag skrev denna beskrivning först i PDF format, men kunde inte då lägga ut den på bloggen. Så jag fick lägga ut den som text istället för PDF: en.
Tröjan är bara i en storlek!
 
 
  


Enkel tröja med båthals
Material: SMC Bravo garn 8x50 g nystan. 50g=133m.
 
16m: 26v på 10x10 cm.  Stickor: 3,5 och 4,5 mm. Rund stickor.
Storlek: S/M
 
Bak/framstycke:

 
 
Lägg upp 180 maskor på rundstickor. Nr 3,5mm. Börja sticka resår (1 rät, 1 avig). Sticka resåren tills den mäter 8 cm.

Sen byt till st.4,5 och börja sticka räta maskor.

När arbetet mäter 44cm totalt. Börja sticka projektet fram och tillbaka i slätstickning 27v. Sista varvet stickas avigt. Byt till st.3,5 och sticka resår i 6cm. (Båda sidor stickas lika.)

 
Ärmar: Lägg upp 40m på st.3,5 och sticka resår i 5 cm. byt till 4,5mm och sticka rätstickning.
 
 

Öka 1 maska i var sida på arbetet vart 6 varv totalt 7ggr.(54 m)Öka genom att sticka 1rät maska i den främre maskbågen och sedan i den bakre innan du drar över maskan från stickan. Denna ökning syns väl på hel färgat garn, men på emulerat garn syns den inte allt för mycket!

Sticka sen slätstickning utan ökningar tills arbetet är 55,5 cm långt. Avmaska.

 
Montering:

 
 
Sy in ärmarna och sy en bit på båthalsen i valfri längd. Ju mer du syr in på båthalsen ju mindre blir öppning för halsen och jag rekommenderar att man syr in lite på var sida och testar allt eftersom och känner efter hur stor öppning man vill ha!

 
Mönstret är till för eget bruk och jag tar inget ansvar för skillnader och liknade som skiljer sig från det väntade resultatet eftersom flera faktorer kan göra att ditt arbete ser eller blir annorlunda från det som visas på bilderna här.

Om det är någon som vet hur jag kan ladda upp PDF filer på blogger så får ni gärna skriva till mig och säga hur. Tack!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar